sobota, 6 listopada 2010

Wykład o Świętej Trójcy









W czwartek 4 listopada, w Dekanalnym Instytucie Kultury Prawosławnej w Bielsku Podlaskim, mieszczącym się w parafii św. Archanioła Michała, odbył się wykład nt. „Świętej Trójcy wg Nauki Kościoła Prawosławnego”. Prelegentem był ks. mgr Jerzy Bogacewicz. Spotkanie otworzył dziekan ks. Leoncjusz Tofiluk. W spotkaniu uczestniczyli duchowni dekanatu bielskiego i świeccy z parafii bielskich.
Na wstępie ks. Jerzy Bogacewicz powiedział o dogmacie i jego cechach. Dogmat – jest to prawda objawiona przez Boga, przechowywana, objaśniana, formułowana i wykładana przez Cerkiew. Dogmaty są to prawdy o Bogu i Jego stosunku do świata i człowieka.
Dogmat posiada swoje cechy:
1.Objawienie Boże – wszystkie dogmaty są prawdami objawionymi przez Boga i zawarte w Piśmie Świętym Starego i Nowego Testamentu.
2.Teologiczność – dogmaty uczą o Bogu Samym w Sobie i o Jego stosunku do otoczenia.
3.Cerkiewność – Cerkiew definiuje dogmaty i są one przechowywane przez Cerkiew.
4.Ogólna obowiązkowość – obowiązuje wszystkich członków Cerkwi.
Objawienie naucza nas, że w Jednym Bogu są Trzy Osoby: Ojciec, Syn i Duch Święty przy zachowaniu jednej Boskości. Trójca Święta ma jeden byt, a Bóg zachowuje jedność. Każda hipostaza (osoba) posiada jednakową miarę Boskości. Osoby między sobą odróżniają się cechami osobistymi.
Cechą osobistą Boga Ojca jest Jego Ojcostwo. Cechą Boga Syna jest Jego odwieczne rodzenie się od Boga Ojca. Tak jak Bóg Ojciec i Bóg Syn, także Duch Święty jest Bogiem. Cechą Ducha Świętego jest Jego odwieczne pochodzenie od Boga Ojca.
Dogmat o Trójcy Świętej jest zasadniczą prawdą religii chrześcijańskiej. Nauka o Trójcy Świętej dopełnia prawdę nauki o Bogu Jedynym. Z niej wynikają inne prawdy chrześcijańskie. Cerkiew zbudowana jest na tej wierze i bez wiary w Trójcę Świętą nie można być ani członkiem Cerkwi, ani chrześcijaninem.
Aby naukę o Trójcy Świętej uczynić bardziej zrozumiałą, Ojcowie Cerkwi sięgali niekiedy po anologie i porównania. Tak np. Trójcę Świętą można porównać do słońca. Gdy mówimy „słońce” , mamy na myśli nie tylko ciało niebieskie, ale również jego światło i ciepło. Światło i ciepło są samodzielnymi „hipostazami”, jednak nie istnieją w oderwaniu od słońca. Ale słońce nie istnieje również bez ciepła i światła. W człowieku jest rozum, dusza i słowo: rozum nie może istnieć bez duszy i słowa, bowiem byłby bez duszy i niemy, lecz ani dusza ani słowo nie mogą być nierozumne.
Dla Cerkwi prawosławnej Trójca jest niezachwianą podstawą wszelkiej myśli religijnej, każdej pobożności, wszelkiej duchowości, każdego doświadczenia.
Prawdę o Trójcy Świętej należy przyjmować z wiarą, gdyż nie można jej zgłębić rozumem ludzkim. Dochodzenie rozumem tajemnicy Bożej, istnienia Trójcy Świętej – równało by się z usiłowaniem zgłębienia Boga. Nie ogarnie człowiek rozumem tej tajemnicy tak, jak świat zwierzęcy nie jest w stanie zgłębić istoty człowieka.
Możemy podziwiać piękno przyrody, wszechświata i ich wzajemną harmonię. To wszystko niezbicie wyraża nam wielką potęgę Stwórcy i wielką Jego wszechmoc, ale nigdy nie zdołamy pojąć Boga w Trójcy Świętej Jedynego. W myśl planów Bożych to wszystko co na temat Trójcy Świętej podaje Pismo Święte powinno nam wystarczyć, a resztę uzupełnić ma wiara.
Temat był bardzo interesujący. Ks. Jerzy Bogacewicz bardzo ciekawie i wyczerpująco wyjaśnił to zagadnienie.

Brak komentarzy: